Az Attenborough hatás
Amikor David Attenborough a Föld Bolygó sorozatban kíméletlenül feltárta a műanyag hulladék pusztító hatásait 55%-kal megugrott azoknak az aránya akik a “műanyag újrahasznosítás” kifejezésre kerestek rá az interneten.
A fogyasztói szokásokat vizsgáló GlobalWebIndex friss felmérése megállapította, hogy a fogyasztók több mint 50%-a csökkentette az eldobható, egyszer használatos műanyagok használatát az elmúlt egy évben.
A fogyasztói tudatosságra hatással vannak a dokumentumfilmet, köztük a David Attenborogh által illetve az egyéb hírességek nevével fémjelzett, a klímaváltozással, környezetpusztítással foglalkozó sorozatok. Nagy hatásúak a közösségi médiában keringő a műanyagnak az élővilágra, a vizi állatokra gyakorolt káros hatásait bemutató videók, képek. Kinek nem égett bele az agyába a fotó, ahogyan egy tengeri teknős orrából távolítják el műanyag szívószálat?
A kutatás azt is megállapította, hogy a fogyasztókat valóban az őszinte aggodalom motiválja akkor, amikor öko-tudatos csomagolású terméket választanak, döntéseiket elsősorban a természet védelme és az ösztönzi, hogy minél kevesebb szemetet termeljenek és csak a motivációs lista végén kullog, hogy a zöld trendhez akarnának tartozni.
A kutatás azt a feltételezést is megerősítette, hogy a fiatalabb korosztály számára nagyobb jelentőségű a fenntartható csomagolás. Ez arra is vezethető vissza, hogy a Z generáció már egy olyan időben nőtt fel, amikor folyamatosan érkeztek a hírek a környezetszennyezés hatásairól (ózonlyuk, erdőtüzek, olajszennyezések) és a fiatalabb generáció körében népszerű a Netflixhez hasonló on-demand és videómegosztó platformokon elérhető közelségben vannak számukra a témát kendőzetlen őszinteséggel bemutató dokumentumfilmek, videók.
Összefoglalva a kutatás végereménye is alátámasztja, hogy az átlagembert – ezen belül is az aktívabban a fiatalabb generációhoz tartozókat – növekvő mértékben foglalkoztatja a környezet védelme és hogy saját fogyasztása során mekkora az ökológiai lábnyoma, milyen mértékben szennyezi egyénként a környezetet. Ez az érzés pedig őszinte, nem egy globális trend vagy divat követéséből fakad és a vásárlói döntéseiben is hajlamos a környezeti hatásokkal nem foglalkozó márkák, termékek felől a környezettudatos áruk felé fordulni. Szóval kitartás, nem vagy egyedül 🙂
Forrás: GlobalWebIndex: Sustainable Packaging Unwrapped